lördag 2 maj 2009

Feng shuiåtgärder för viktminskning steg 4


God mat

När miljön stärker dig och det du vill uppnå, viktminskning i det här fallet, så är det dags för maten.

Fokusera på det goda du kan äta och samtidigt må bra av. Frossa i riktigt härlig receptböcker med mat som känns bra för dig.

Duka upp på fint porslin. Mina tallrikar är blå. Blått ska dämpa aptiten har jag läst. Det resonemanget är dock inget jag har tagit till mig. Jag förstår inte meningen med att dämpa aptiten när det är dags att äta, det är ju då jag ska vara hungrig och äta mig mätt så att jag inte går och småäter sedan, ja ja. Jag tycker att maten ser lyxig, färgrik och god ut på färgstarka tallrikar, men det är bara min åsikt och har inget med feng shui att göra. Ska nog skriva upp gröna tallrikar på önskelistan, eller kanske rosa. Andra tycker att maten kommer mer till sin rätt på vitt porslin. Det viktiga här är att matupplevelsen känns tillfredsställande för just dig.

Min syster kämpar just nu med en viktnedgång. Hon har en ganska skön känsla för vad en diet är. "Kan jag inte äta allt jag vill, då tänker jag bara äta det som är gott" säger hon. Sedan lagar hon god, god mat. Jag tror jag ska ta till mig hennes synsätt, viktminskning eller ej. Eller som Sara Begner skriver i sin bok "Saras Kök" " Livet är för kort för att vardagarna ska vara en transportsträcka till helgen." Hon har ett kapitel med lustfyllda vardagsrecept, dem ska jag låta mig inspireras av i veckan.


Feng shui åtgärden här är att skapa bra förutsättningar fär lustfyllda måltider som är anpassade efter ditt välbefinnande.

Duka med fint porslin, ljus, servetter, blommor och kanske en duk. Ta det som förgyller måltiden för just dig.

Laga härligt god och färgrik mat. Mat som du mår riktigt bra av att äta.

Njut av varje måltid.


Min riktigt goda mat härom dagen var grillad lax med potatissallad, sparris med citron och parmesan och mozarella invirad prosciutto med basilika och suger snaps.

Undrar vad jag ska förgylla min vardag med imorron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar