måndag 18 januari 2010

Sjukhus får Friskhus





Nu har Friskhust flyttat in på Sjukhuset. I går hjälpte jag Marica att möblera och exponera den nya lokalen. Friskhuset är en hjälpmedelsbutik som även har en del tränings och presentartiklar.

Men feng shui som utgångspunkt i inredning av en butik tänker jag att den ska vara inbjudande så att kunder lockas in även om de haft ett annat mål i sikte. Butiken ska synas på håll så att det är lätt att hitta och väcka nyfikenhet. Det första som syns behöver inte vara det primära som i det här fallet hjälpmedlen, utan något som väcker uppmärksamhet och köplust. Därför la vi present och träningsbiten i den yttre lokalen eftersom de artiklarna lockar mer med sin färg och form. Hjälpmedlen som skymtar genom öppningen till det inre rummet tror jag mer att man planerar sina köp av. Fast där finns massor av smarta saker som vem som helst kan behöva. Vad sägs om en magnet med tillhörande snöre för att lyfta upp boul klot. Den ger möjlighet att utöva spelet mycket senare i livet, även när ryggen är stel och knäna känns motiga att böja. Sånt här gillar jag. Fiffiga små uppfinningar som hjälper oss att göra det vi vill. Hjälpmedel är som feng shui, skaffar oss bra förutsättningar för det vi vill uppnå.

Det som lockar vår uppmärksamhet är bl.a. starka färger som rött. Allt som rör sig väcker också uppmärksamhet, så vimplar och flaggor är alltid bra. Det kanske inte blåser så hårt på sjukhuset men det röda i flaggorna gör ändå att de syns på långt håll. Ljud, ljus och doft är också bra att jobba med. Uppiggande doftolja är en god idé, även om den är diskret så fräshar den upp den mest stillastående miljö. Det här är extra viktigt på platser som saknar fönster med direkt dagsljus.

Det var roligt att se hur kunderna reagerade idag på öppningsdagen. När jag närmade mig såg jag kunder passera butiken för att tvärnita och sedan ta en lov tillbaka och in i butiken. Det bästa var att det hände flera gånger. Jag är så nöjd jag kan bara tänka "Yes! vi har lyckats".

Det här kommer att bli riktigt bra.

Kerstin bland presenter och friskvård

1 kommentar: