fredag 23 januari 2015

Det där med nya år

Det var några år sedan jag skrev här. Men nu ska det bli fart. Just nu ligger mitt fokus kring hälsa, smidighet, viktnedgång och glädje. Det ska vara kul att leva. Ett ganska vanlit sätt att tänka i januari varje år. I fjol önskade jag mig skratt och musik av det nya året. Jag minns att jag tänkte i augusti "Men gud va många konserter/festivaler jag besökt i sommar". Det sägs att man ska vara noga med vad man önskar sig. Min musiksommar blev fin och ingen önskan jag ångrar. Hoppas lika starkt på dessa löften/önskningar. Kommer det in en massa musik i det här året med så är jag bara tacksam. Men tillbaka till framtiden. Det är inte kul att bli ompromenerad av pigga 80 åringar. Det är säkert roligt för dem och beundransvärt att de har fart i benen vid den åldern men det gör inget alls om jag är snabbare.
Mina mål för året är hårda. I början på juni ska jag Kunna resa mig från golvet utan att se ut som en mycket gammal stel människa. Kunna springa vårruset 5 km på 30 min. Gå ner 20 kg i vikt. Känna mig helt ok, bekväm i bara solbränna och bikini. Ha en skönare, starkare kropp med bättre muskel och fett%. Planen då? Jag är himla bra på att planera men hur jag ska fixa det här med att ta mig upp från golvet vet jag inte. En mindre mage borde underlätta. Kanske lite yoga också, men tycker det är tråkigt med yoga just nu och jag vill ju ha kul. Får hitta en annan lösning eller omprogramera mig. Det får vänta lite, än är det långt till juni. Hmm
För vårruset är planen klar. Det ska jag klara genom att börja springa lite redan nu i januari och öka på minuter och antal gånger per månad. Plätt lätt!!!!????? Jan 4x10 min, har redan sprungit en gång och det är bara 23januari. Gott om tid kvar. Hurmmm... Feb 5x15 min, Mars 6x20 min, April 7x25 min, nu börjar det bli jobbigt på riktigt känner jag. Till och med att tänka på. Maj 8x30 min, Juni Vårruset 3/6 5km 30 min tjohoo! Är det roligt att springa då? Både och kan jag tycka. Själva springandet är inte kul men det är roligt att känna att det går. Jag KAN springa 10 min. Det tycker jag är kul. Det är också kul att sätta ihop springlistor på spotify. De bästa springlåtarna jag provat så här långt är. We Will Rock You med Queen, Sånt är livet, Anita Lindblom, Raise your glass, Pink, Highway man, Hoffmaestro och Svenska Flaggans Dag med Traste. Miss Lis Oh Boy funkar också fint med sin galna energi. Jahopp dags att köpa sig ett par broddar så jag inte kan skylla på halkan mer. Bara att sätta fart. Gå ner 20 kilo i vikt är lite knepigt. Det är galet många kilo att gå ner och så otroligt tröttsamt lätt att bara släppa allt. Kakor och mackor är ju så gott. Ska jag klara det här målet gäller det att gå ner ca 1 kilo i veckan äääännddaa fram till juni. Så här långt på det nya året har jag bara gått ner 1,4 kilo så jag ligger lite efter. Nu blir det nya tag. Åtgärden blir att käka LCHF i någon vecka och se om jag skärper mig och kan gå över till annan mat sedan. Annars hänger jag kvar vid kolhydratsnål mat. Mår ofta förträffligt i kroppen av att minska på kolisar men enklare att äta som de flesta andra. Roligare??? Vet faktiskt inte. Bara det är god mat. Lyssnar precis på Lotta Lundgrens bok tio lektioner i matlagning där hon pratar om det tråkiga i att äta kost. Äter man kost så är det så tråkigt att man måste unna sig en massa gott efteråt. Bättre att äta god mat i stället menar hon. Ja det köper jag. Jag ska alltså äta god mat och gå ner 20 kilo i vikt. Yes. Det här blir kul och enkelt. Kraftig åtstramning av surdegsbröd och kakor alltså. Hmm och choklad.
Då var det det där med bikinin. Ja vi går se hur det går med det. Men en redig solbränna gör alltid att jag känner mig mer påklädd. Så får nog jobba på brännan redan innan Mallis och sedan köpa en riktigt bra bikini, och en sarong kanske. Ha ha
Ja då var vi frmme vid sista målet. En skönare, starkare kropp och bärre muskel och fett procent. Jag önskade mig nyligen en hokuspokusvåg i julklapp. En sånn som mäter vikt, fett, muskler, ben och vatten. Vet inte riktigt om jag tror på att det funkar men utgår ifrån att det är så. Väger mer på den gör man också. Bra för motivationen. Går jag nu ner 20 kilo i vikt så måste fettprocenten bli mycket bättre. När vi kommer till musklerna så vet man aldrig med mig. Jag har jättesvårt att bygga muskler, mitt blodvärde är vanligen jätte lågt vilket bidrar till det här men jag käkar järtabletter för fullt och hoppas på bra muskelresultat. Normalvärde räcker långt. Jag tänker att om jag springer, promenerar och går på Afro lite nu och då så borde benen bli starkare i allafall och det behövs för att kunna resa sig smidigare och orka springa fortare. För att inte tala om mage och ryggmuskler. Får se hur jag ska få till dem. Afro är i allfall en rolig träningsform och det är viktigast.
Fallgropar Plugg och trötthet är mina största fallgropar och kommer ofta i kombo. Är det så att det blir roligare att läsa en engelsk artikel eller en fet bok om läroplansteori med en massa forskningshänvisningar i om jag samtidigt äter en massa choklad? Kanske. Blir jag piggare och orkar lite till? Kanske men inte längre än det tar att äta upp chokladen. Jag har i allafall slutat att ta med choklad till föreläsningar med motivationen att jag måste hålla mig vaken. Somnar lika gott med som utan choklad är jag rädd. Men nu är det roliga kurser på gång så dags för nya vanor. Det är faktiskt inte farligt att ha tråkigt. Alfons Åbergs farmor säger "Om det var roligt jämt, så visste man ju inte att det var roligt! Tråkiga saker finns för att man ska märka skillnaden när det roliga kommer sen". Ja, ja får träna på att härda det tråkiga men mest tänker jag träna på att ha roligt. Kerstin bland löften och önskningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar