tisdag 14 juli 2009

Reseskildring Ulriksdal






Jag har varit på en liten Stockholmstripp för att hälsa på en god vän. I lördags passade vi på att besöka Ulriksdals trädgård. En plats full av upplevelser och inspiration för alla sinnen.

På Ulriksdal finns ett café som rymmer ett fantastiskt urval av både lunch och massor av olika sorters bröd och kakor. Mitt val blev morotssoppa med kokos, grönt the och en mandelsnitt. Soppan var gudomligt god. Jag köpte den vegetariska kokboken som caféet har gett ut, så förhoppningsvis kan jag skapa lika god soppa hemma i norrland nu.

Trädgården är full av idéer med krukor, viloplatser,blomster sammansättningar och lekfullhet. Här finns personal med stor känsla för färg och form. Deras kompetens är så tydlig, om det så bara är blommor i plastkrukor uppställda till försäljning så står de i en härligt genomtänkt estetisk röra. Själv är jag nu full av inspiration till att ta tag i min egen kvickrots övertäckta ursäkt till trädgård. Vi får se vad det blir av den.

Jag såg och doftade, kände och smakade, lyssnade till rasslet av tyg och blad, ja här finns faktiskt inspiration för alla sinnen.

Ulriksdal du ger mig ett val. Tack och hej kvickrotspastej.
Kerstin i det gröna

1 kommentar:

  1. Åh! Trevligt att 'ramla' in här!
    Och du, har du recept på den där kvickrotspastejen?!
    Jag har nämligen stor odlig utav ena ingrediensen - kvickrot ;)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera