torsdag 19 november 2009

Skyltning




I går skyltade jag om två fönster på jobbet. I ett feng shui tänk så använder man eldelementet i marknadsförings sammanhang. Eldelementet gör att man reagerar och uppmärksamheten väcks. Den röda färgen i eldelementet är självklar i marknadsförings sammanhang. Det är den vi ser, uppmärksammar först av alla färger. Nu var mitt syfte att göra en julskyltning med tanke på att det är lyslördag här i sundsvall till helgen.

Min chef är besatt av tomtar men det kändes lite väl tidigt för dem än. Själv kan jag erkänna av jag undviker dem så länge det är möjligt. Men om någon vecka ska de ändå få titta fram i skylten. Alltid glädjer de någon, garanterat chefen och kanske till och med mig.

Det ena fönstret var enkelt. Där fick det bli lite röda festkläder som inspiration för kommande glöggpartys och finare julfester. Jag ser på bilden att "spökets" kavaljer har lite för kort slips. Jag får fixa det i morron. Spöket är en skyltdocka vi har som ser heldrogad och rysligt uttråkad ut. Hon har fått nytt hår, lösögonfransar och sjal (har hemska axlar). Visst har det blivit lite bättre men frågan är om inte klänningen ändå visar sig bättre på en galge än på henne. Till detta kan jag tillägga att även ansikten är något som drar våra blickar och uppmärksamhet till en skyltning. Så på det sättet är det bra med skyltdockor med huvuden. Det gör skyltningen mer levande. (Om inte spöket är med förståss). Jag tycker om Indiskas skyltning. Den känns på gång och levande. Det beror nog mycket på deras skyltdockor, men givetvis även deras duktiga dekoratör som ska ha den stora äran här.

Det andra fönstret hade jag bestämt skulle vara i vitt och silver. Här har jag då ingen hjälp av den röda färgen. I eldelementet ingår även pyramidformen som jag jobbat med här. Jag skulle haft två större pyramider intill den mindre för mer effekt, men ljusslingorna behövde lagas så de får vänta. Tills vidare har jag ställt dit en vit stock med tiaror, de glittrar i allafall och blänker lite . I eldelementet ingår även all belysning vilken så klart alltid finns med i en skyltning. (annars blir den helt kraftlös och uppmärksammas förmodligen inte av någon). För att få den extra julstämmningen och mer ballans åt det lugna vita så behövs här mer belysning vilket de tre koniska pyramiderna kommer att erbjuda.

Åvanför pyraminderna hänger istappar i glas de ger en vackert vintrigt intryck. Det ger också ballans åt pyramidernas starkt upppåtgående och igångsättande kraft. Istapparna som hänger där ovanför ger en nedåtgående nästan nedtryckande kraft. Hade jag hängt dem över huvudet på dockorna så skulle resultatet uppfattas som hotfullt. Nu hittar vi en skön ballans istället.

På det hela taget så blev jag ganska nöjd med mina skyltningar. Fixa slipsen och pyramiderna så blir det bra. Lagom juligt och inbjudande.

Kerstin bland spöken och julbelysning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar